Maak optimaal gebruik van uw e-bike

Waarom het goed is om niet altijd met maximale ondersteuning op uw e-bike te fietsen
 
De verkoop van elektrische fietsen zit nog steeds in de lift: bijna één op de drie nieuwe fietsen die in Nederland verkocht worden is een e-bike. De fiets met trapondersteuning biedt veel mogelijkheden voor mensen met gezondheidsproblemen. Afhankelijk van de omstandigheden kan de mate van ondersteuning naar wens ingesteld worden. Waar fysieke klachten normaal gesproken reden zijn om de fiets te laten staan, kan deze groep tegenwoordig zorgeloos grote afstanden fietsen.
 
Dit wil overigens niet zeggen dat de e-bike alleen door 50-plussers of mensen met gezondheidsproblemen wordt gebruikt. Ook de jongere, ‘fitte’ consument geeft steeds vaker de voorkeur aan het gemak van trapondersteuning. Ondanks dat hulp van de motor voor deze groep minder noodzakelijk is, kiest een groot gedeelte permanent voor maximale trapondersteuning. Hierdoor is het voor de gebruiker zelf bijna niet meer nodig om mee te trappen. Het gebruik van de e-bike als ‘elektrische snorfiets’ heeft echter enkele nadelen. 
 
Ten eerste is het vanuit gezondheidsoogpunt beter om regelmatig met lichte tot middelzware ondersteuning te fietsen. Fietsen in de eco-stand vraagt om meer fysieke inspanning van de bestuurder. Een fietstochtje naar het werk of naar de supermarkt blijft een uitgelezen mogelijkheid om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van een half uur bewegen te komen. De meeste elektrische fietsen zijn tegenwoordig uitgerust met een trapsensor, waarmee de motor vaststelt of er tijdelijk extra hulp gegeven moet worden.
 
Ten tweede is er het veiligheidsaspect. Veel gebruikers van een e-bike met voorwielaandrijving ervaren problemen om de fiets onder controle te houden. Zeker als de motor vanuit stilstand direct veel energie afgeeft kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Met name oudere fietsers hebben het gevoel snel vooruit getrokken te worden als de snelheid in rap tempo oploopt tot 25 km/u. 
 
Daarbij neemt de actieradius aanzienlijk af als de batterij het maximale vermogen moet leveren. De accu van de e-bike kan dit niveau slechts gedurende een beperkte periode vasthouden. 
 
Ten slotte wordt het proces van slijtage versneld door de batterij telkens maximaal te belasten. Veel mensen met een e-bike merken dat de batterij al na 3 jaar slechter presteert en vaak is dit het gevolg van onjuist gebruik. Overigens is het niet nodig om direct een nieuwe accu te kopen als de actieradius kleiner wordt. Tegenwoordig zijn er diverse gespecialiseerde revisiebedrijven die een versleten batterij kunnen reviseren. Fiets accu revisie houdt in dat versleten batterij uit de behuizing verwijderd wordt, om vervolgens een nieuwe battery pack terug te plaatsen. Helaas kan niet elke Sparta accu of Batavus accu hersteld worden door een beveiliging in de software. Voor de meeste accu modellen is revisie echter gewoon mogelijk.
 
Ondanks dat er voldoende argumenten zijn om vaker voor een lager ondersteuningsniveau te kiezen, is het natuurlijk niet altijd mogelijk of wenselijk. Bij fysieke beperkingen of zware omstandigheden is het nodig om wat extra steun van de motor te krijgen. Echter, voor zowel het welzijn van de bestuurder als de accu is het verstandig om regelmatig zelf wat meer energie te leveren.
 


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner